Fini

Är lite ledsen i ögat ikväll. Varje måndag (vintertid) rider jag lektion på hästen som jag är medryttare på, men dessa två gångerna jag ridit lektion har han inte varit sig lik. Jag får nog börja från början så alla hänger med.
Jag är alltså medryttare på en häst en dag i veckan (måndagar) och Fini som han kallas för blir snart 24 år så han är en gammal gubbe som dessutom varit med om mycket i sin karriär, han är tävlat i galopp, fälttävlan, hoppning och dressyr. Jag har alltså hunnit rida Fini två gånger på lektionen och han har betett sig annorlunda, motsträvig, knackig mm. Denna sommaren som har varit tappade han alla sina muskler och blev jättesmal och hur mycket mat han än får så går han inte upp (typiskt ålderstecken), vilket resulterar att han inte kan/orkar jobba som tidigare.
Ikväll när jag red han så var han som sagt väldigt motvillig till att arbeta och under passets gång så insåg jag att antagligen är det sista gången jag rider lektion på honom, ev att jag rider nästa måndag med som är sista gången innan jullovet. Detta för att jag tycker inte att det är snällt att jag ska tvinga honom att arbeta när han blivit såpass dålig, vilket är väldigt tråkigt!
Jag känner att jag behöver den här träningen en dag i veckan och jag har frågat om det inte är någon annan häst i stallet som jag kan rida istället, men utan resultat för att nästan alla redan rider på lektionen. Jag överväger lite att hitta någon häst i ett annat stall, men grejen är den att jag hellst vill vara i samma stall som Lisa som är min barndomskompis och vi har alltid varit i stallet ihop sen vi var små. Vi får se hur jag gör.
Fini från sensommaren i hagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0